Walne Zgromadzenie członków SAW. 29 października 2021r. Podsumowanie

SAW rozwija się i rośnie w siłę, dlatego konieczne są demokratyzacja stowarzyszenia i zmiany w jego statucie, które umożliwiają większej ilości Członków uczestnictwo w wykonawczych działaniach SAW.

Ogromnie dziękujemy za zaufanie i współpracę podczas dynamicznego zebrania, które 29.10.2021 r. poprowadził mecenas Marcin Kowalik. Targowe okoliczności i ograniczony czas nie pozwoliły na szersze rozwinięcie wielu wątków – zorganizujemy w najbliższym czasie kolejne spotkanie przeznaczone wyłącznie na pogłębioną dyskusję, planowanie kolejnych inicjatyw i wnioski.

Poniżej podsumowanie wspólnie podjętych, najważniejszych zmian statutowych podczas Walnego Zgromadzenia Członków:

1. Rada Programowa SAW

Powołanie nowego organu wspierającego organizację Stowarzyszenia. Ideą przewodnią, stworzenia Rady jest otwarcie wszystkim aktywnym członkom SAW drogi do współdecydowania i wykonawczego uczestnictwa w pracach stowarzyszenia, wspierania i merytorycznego doradzania Zarządowi oraz podejmowania najważniejszych decyzji.

Chcielibyśmy, aby w skład Rady weszli zarówno najbardziej doświadczeni spośród nas (ich doradczy głos jest niezwykle cenny i ważny), jak i wszyscy pełni energii członkowie przedstawiający nowe pomysły i inicjatywy. Członkostwo w Radzie nie będzie obwarowane wieloma obowiązkami, niemniej planujemy ustanowienie odpowiedniego regulaminu, który będzie określał częstotliwość spotkań organu i porządkował jego działanie.

2. Czynne i bierne prawo wyborcze dla Członków Zwyczajnych Stowarzyszenia (prawo do głosowania i kandydowania)

Ta zmiana umożliwia każdemu z Członków Zwyczajnych oraz Członków Założycieli (którzy nie pełnią aktualnie funkcji w Zarządzie lub Komisji Rewizyjnej) kandydowanie do Rady Programowej, a w konsekwencji po minimum rocznej kadencji w Radzie – do Zarządu. Dotychczasowy zapis uniemożliwiający wchodzenie w skład Zarządu Członkom Zwyczajnym z pewnością był właściwy w pierwszym okresie zbierania doświadczeń i formowania się organizacji. Zapis ten wynikający z troski Członków Założycieli o właściwy merytorycznie rozwój stowarzyszenia na początkowym etapie – obecnie zmienia się w inicjatywę szerokiego otwarcia na współdecydowanie i dzielenie się odpowiedzialnością. Po 5 latach i rozmaitych pozytywnych efektach wewnętrznie prowadzonych działań, jesteśmy przekonani, że to właściwa droga do dalszego rozwoju.

3. Przeniesienie uprawnienia do powoływania i odwoływania członków SAW z Walnego Zebrania na Zarząd.

Ta zmiana w praktyce ma zapewnić sprawne przyjmowanie nowych członków. Zarząd, który podlega kontroli Komisji Rewizyjnej i odpowiada przed Walnym Zgromadzeniem Członków, powinien mieć mandat do tej czynności.

4. Zmiana maksymalnej liczby członków zarządu SAW z 5 do 8 oraz udzielenie Prezesowi Zarządu podwójnego głosu w głosowaniach nad uchwałami zarządu.

Celem powiększenia składu Zarządu jest szersza reprezentacja i usprawnienie działania tego organu. Wszyscy Członkowie Zarządu pracują społecznie, nie pobierając wynagrodzenia za poświęcany dla dobra organizacji, czas. Większa liczba Członków w Zarządzie, umożliwia sprawniejsze wykonywanie działań i rozłożenie trudów organizacyjnych na dodatkowe osoby. Dodatkowa siła podwójnego głosu Prezesa ma na celu wzmocnienie decyzyjności przy parzystej liczbie członków Zarządu. W pierwszym etapie, jeszcze przed zawiązaniem Rady Programowej, Zarząd zaproponował dwóm członkom zwyczajnym: Annie Oldze Chmielewskiej i Aleksandrowi Jankowskiemu wstąpienie do Zarządu. Kandydaci zostali zaproponowani przez wzgląd na ich aktywną działalność w kluczowych obszarach statutowych. Kandydatury całego składu nowego Zarządu zostały podczas Walnego Zgromadzenia pozytywnie przegłosowane.

5. Uprawnienia Członków Zarządu do składania oświadczeń woli w imieniu stowarzyszenia i jego reprezentowania

Członkowie Zarządu odpowiadają solidarnie prywatnym majątkiem za decyzje podejmowane w ramach pełnionej funkcji. To często istotne zobowiązania. Odpowiedzialność wzajemna a także w stosunku do wszystkich Członków wymaga z jednej strony podwyższonej odpowiedzialności i kolektywnych ustaleń przy istotnych wysokobudżetowych decyzjach, jak np. wysokość nakładów poniesionych na konkurs, targi lub album SAW, natomiast przy nisko budżetowych inicjatywach pozostawia organizacyjną sprawczość poszczególnym członkom Zarządu.

Nowy Zarząd planuje w drodze uchwały wprowadzić Regulamin Pracy Zarządu, który będzie dodatkowo precyzował szczegółowy zakres obowiązków i wyznaczał obszary odpowiedzialności dla poszczególnych Członków Zarządu.

Ustalono poniższe progi:

I. w przypadku zawierania umów i zaciągania zobowiązań do kwoty 5.000 zł (pięć tysięcy złotych) uprawniony jest każdy członek Zarządu,

II. w przypadku zawierania umów i zaciągania zobowiązań do kwoty 150.000 zł (sto pięćdziesiąt tysięcy złotych) uprawnionych jest dwóch członków Zarządu, działających łącznie;

III. w przypadku zawierania umów i zaciągania zobowiązań do kwoty 300.000 zł (trzysta tysięcy złotych) uprawnionych jest trzech członków Zarządu, działających łącznie;

IV. uprawniony jest Prezes Zarządu samodzielnie lub czterech członków Zarządu, działających łącznie – niezależnie od rodzaju czynności prawnej lub kwoty zobowiązania.

6. Wydłużenie kadencji Zarządu i Komisji Rewizyjnej z 2 do 4 lat.

Ostatni okres działalności Zarządu pokazał, że kadencja 2-letnia, została przedłużona automatycznie do 4 lat. Kadencja 4-letnia pozwala na skuteczne, długofalowe planowanie wydarzeń. Jednocześnie Zarząd pozostaje pod kontrolą Komisji Rewizyjnej, Rady Programowej i możliwego do powołania w szczególnej konieczności Walnego Zgromadzenia. Niezależnie Zarząd poprzez uchwałę zapisaną w Regulaminie, planuje coroczną ankietę kontrolną wśród członków zbierającą opinie dotyczące bieżących jego działań.

7. Umożliwienie głosowań z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej.

To oczywista po pandemii formalna zmiana.

8. Przeniesienie uprawnienia ustalania wysokości składki członkowskiej z Walnego Zgromadzenia na Zarząd.

Zapis pozwalający na skuteczne przy obecnej inflacji modyfikowanie składki.

9. Rozszerzenie przedmiotu działalności SAW.

W związku z różnymi nowymi inicjatywami, postanowiliśmy rozszerzyć zakres działalności – wymieniony w uchwale.

10. Zmiany w składzie i powiększenie Zarządu.

Powołaliśmy Nowy Zarząd SAW w składzie:

Paweł Sokół prezes

Anna Olga Chmielewska v-ce prezes

Aleksander Jankowski v-ce prezes

Roland Stańczyk v-ce prezes

Agnieszka Stefańska v-ce prezes

Jacek Tryc v-ce prezes

Rozszerzyliśmy skład Zarządu do 8 stanowisk licząc, że po roku działań Rady Programowej dołączą do niego jeszcze dwie osoby. Wprowadziliśmy zmianę w kwestii powoływania członków Zarządu spoza członków założycieli.

Nowy statut stowarzyszenia pojawi się niebawem na naszej stronie internetowej.

Zarząd Stowarzyszenia Architektów Wnętrz

Scroll to Top